×
×

در بیانیه مشترک تاکید شد؛ 
تفاهم ایران و عمان برای تشکیل کمیته تنگه هرمز

  • کد نوشته: 6504
  • 02 تیر 1405
  • 3 بازدید
  • 0
  • سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه تمامی ترتیبات مربوط به تنگه هرمز باید به‌طور کامل حاکمیت و حقوق دو کشور ساحلی را محترم بشمارد، توافق کردند؛ گفت‌وگوهای خود درباره این موضوع را از طریق تشکیل یک کمیته مشترک میان دو وزارت امور خارجه ادامه دهند تا درباره نحوه اداره آینده کشتیرانی در تنگه هرمز، خدمات مرتبطی که در این زمینه ارائه خواهد شد و همچنین هزینه‌های مربوط به این خدمات، مطابق با استانداردهای بین‌المللی، به تفاهم برسند.
    تفاهم ایران و عمان برای تشکیل کمیته تنگه هرمز
  • به گزارش نشان تولید، سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با اشاره به سفر و گفت‌وگوهای «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس و «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه به مسقط و دیدار با سلطان «هیثم بن طارق» و «سید بدر البوسعیدی» تاکید کردند: سلطنت عمان بار دیگر حمایت خود را از «یادداشت تفاهم اسلام‌آباد» که میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران به امضا رسیده است، اعلام کرد و بر اهمیت تداوم گفت‌وگوها و هماهنگی‌ها برای اجرای موفق این تفاهم نامه تأکید ورزید.

    جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، به‌عنوان دو کشور ساحلی تنگه هرمز، مجدداً بر تعهد خود نسبت به تضمین عبور ایمن از این آبراه، مطابق با مقررات مرتبط حقوق بین‌الملل تأکید کردند و در عین حال بر حاکمیت و حقوق حاکمه خود بر آب‌های سرزمینی واقع در تنگه هرمز پای فشردند. دو طرف همچنین در چارچوب مفاد «یادداشت تفاهم اسلام‌آباد» درباره موضوعات مرتبط با تنگه هرمز به تبادل نظر پرداختند.

    دو کشور توافق کردند؛ گفت‌وگوهای خود درباره این موضوع را از طریق تشکیل یک کمیته مشترک میان دو وزارت امور خارجه ادامه دهند تا درباره نحوه اداره آینده کشتیرانی در تنگه هرمز، خدمات مرتبطی که در این زمینه ارائه خواهد شد و همچنین هزینه‌های مربوط به این خدمات، مطابق با استانداردهای بین‌المللی، به تفاهم برسند.

    طرفین همچنین توافق کردند با کشورهای ساحلی منطقه و نیز سایر طرف‌های ذی‌ربط، رایزنی و گفت‌وگوهایی انجام دهند. بر اساس این بیانیه تمامی ترتیبات مربوط به تنگه هرمز باید به‌طور کامل حاکمیت و حقوق حاکمه دو کشور ساحلی را محترم بشمارد.

    سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حفظ تنگه هرمز به‌عنوان یک آبراه امن و باز برای کشتیرانی بین‌المللی تأکید کردند. دو طرف همچنین اهمیت تداوم همکاری‌ها برای ارتقای ایمنی دریانوردی، آزادی کشتیرانی و ثبات منطقه‌ای را مورد تأکید قرار دادند.

    به گزارش ایرنا، هیات عالیرتبه ایرانی که شامگاه دوشنبه و پس از سفری فشرده به سوئیس، وارد عمان شده بودند در دیدار با سلطان عمان ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه تهران-مسقط را بررسی کردند. ترتیبات اداره تنگه هرمز در آینده محور مهم دیگر این نشست ۲ساعته بود.

    نویسنده: صادقی
    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *